Ingemarie kerner arbejder som frivilligt i Welcome House på Ottiliavej. Her fortæller Ingemarie om processen i at lave den skønne, skinnende collage “De fire årstider”.
Nu hænger collagen ”De 4 årstider” på den store væg som er 4×3 m i Venligboernes Hus Onkel Dannys Plads 1 og vi er klar til at præsentere det i morgen den 25. september 2016.
Projektet har fyldt en del i min bevidsthed og af min tid i de sidste par måneder. Det hele startede med et besøg af Nicol fra ART Immigration til indvielsen af Welcome House den 9 juni. Nicol vendte tilbage og jeg lovede at lave et eller andet med børnene fra Welcome House Otilliavej 1 i Valby til den 25. september.
Jeg er tovholder for det kreative hjørne som vi kalder ”FARVEGLAD” i Welcome House og arbejder sammen med Gillian fra Californien og Stefani som jeg har lånt fra Legegruppen i WH og vi har et godt og frugtbart samarbejde. Vi er alle 3 frivillige i WH.
Jeg modtog udfordringen i børnenes skolesommerferie og stod alene med en gruppe arabisktalende børn i alderen 3 til 13 år med forskelligt ordforråd på dansk fra Syrien der ivrigt ville have fingrende i akrylmalingen. Jeg fandt lynhurtigt ud af at det var en stor opgave at stå alene med superaktive børn og akrylmaling med mindre bord, gulv og os selv blev overmalet. Da vi havde malet den store sol gul gik vi i gang med at klippe stemningsbilleder ud fra ugeblade. Det skulle handle om hvad man laver om sommeren, hvordan vejret er, hvilke farver man ser om sommeren osv.
Mine tanker om projektet var at vi skulle kun bruge ting vi havde i huset dvs. bruge af de ting der var doneret eller som vi samlede sammen af genbrugsting. Emnet skulle være ”De 4 årstider” for at vi kunne tale om noget dansk og ikke noget der var for svært følelsesmæssigt for dem at tale om. Desuden tænkte jeg at vi kunne tale om former såsom rund, oval, trekant, rektangel, ottekant m.v. Vi ville også komme ind på hvordan forskellige materialer opfører sig og naturligvis tale om farver vi forbinder med årstiderne.
Så vidt så godt og Gillian kom tilbage fra ferie og havde en ide til projektet så jeg droppede det med formerne og bruge hendes forslag.
Da Gillian kom til hjælp gik vi ud for at samle blade fra træerne. Børnene malede bladene og trykte dem på et stort afdækningsgulvtæppe som jeg oprindeligt havde bestilt til at lægge på gulvet for at skåne for maling. Meget hurtigt blev det sjovere at male sine hænder med akrylmaling og så trykke sine hænder på stykket. Jeg klippede stykket ud så det lignede en trækrone. Senere i forløbet klistrede vi de tørrede blade ind imellem aftrykkene og supplerede med nogle blade som var malet med vandfarve og klippet ud.
Ugen efter da vi kom gik vi på jagt i donationerne for at blive inspireret til hvordan vi kunne lave en træstamme kom jeg i tanke om at vi jo havde fået en stor pose ispinde fra min datters børneinstitution. De blev fundet frem og vi fandt tuscher og farveblyanter frem i passende farver og farvede på livet løs, dernæst klistrede vi pindene på en udklippet træstamme og alle var meget stolte over resultatet.
Tidligt i processen fandt jeg ud af at bruge gulvtæppet som dug for at skåne bordene. Det var samtidig et genialt underlag til at rense pensler på mellem de forskellige farver og når man arbejdede med vand, og når der skulle limes eller andet der kunne ødelægge den pæne plastikdug vi ellers havde på bordet.
Som nævnt talte nogle af børnene godt dansk andre mindre godt og de helt små slet ikke dansk og det var en hæmsko i kommunikationen når vi skulle tale om emnet. Jeg ville gerne at børnene skulle få mere ud af det end blot det kreative og lav praktiske hvad der bare kunne vises så jeg annoncerede på vor interne FB side efter hjælp af 1 eller 2 frivillige dansk/arabisk talende person til at hjælpe. Og det fik vi 3 til 4 gange og det var dejligt, men ellers vil jeg rose børnene, idet de også var gode til at oversætte til dem der forstod mindre end dem selv. Ind imellem havde jeg også brug for at få oversat en besked til forældrene eller til øvrige beboere i huset og her fik jeg god hjælp af en ung 15-årig dreng fra Syrien der taler fantastisk dansk og til invitationen i dag fik jeg hjælp af Riema som er aktivitetsguide i WH.
Da vi skulle i gang med at illustrere foråret havde vi en ide om det det bare skulle pible frem af jorden med forårsblomster såsom krokus, anemoner, erantis, vintergækker, tulipaner og påskeliljer jeg begyndte straks at tegne vellignende blomster til brug for skabeloner. Det skrottede vi hurtigt for det var for vanskeligt og tidskrævende så det blev til fantasiblomster og nogle enkelte vellignende tulipaner. Der blev en kæmpeproduktion af malet papir i jordfarver til jorden og lyse farver til blomsterne så vi havde rigeligt til at klippe ud til jord og blomster. Nogle var dog mest optaget af at lave perleplatter som vi strøg og som de ville bruge som små gaver. Andre malede deres hjemlandsflag. Nogle ville lave himmel så vi lavede også en blå produktion.
Nogle gange bad vi børnene om at hente deres forældre så de kunne se hvad børnene lavede og nogle enkelte mødre kom og deltog i aktiviteten. Vi synes det er vigtigt at deres forældre ser og beundrer og får lidt indsigt i hvad deres barn laver.
Pludselig var vi henne i september og børnene kom senere fra skole og vi følte et tidspres fordi vi havde en deadline. Gode råd var dyre og derfor kontaktede jeg Stefani som havde lagt nogle foto op på vor FB side hvor hun malede med børnene på nogle andre dage i ugen end om mandagen hvor jeg kom. Hun var villig til at komme og hjælpe og fik gang i projekt ”vinter” med børnene. Det blev til snemanden, gaverne med stemningsbilleder fra vinter og ikke mindst de famøse snefnug som endte med at blive kæmpestore. Børnene hyggede sig med at sætte malertape i stjerneform og derefter male henover i klare farver. Når det var tørt kunne vi hive malertapen af så det dannede en stjerne eller snefnug om du vil. Pludselig ville alle børnene have malet Elsa på armene for det var noget de genkendte. Der var også rift om at benytte limpistolen til alle de små vatkugler som dannede snemanden.
Hvis vi ikke vidste det i forvejen så lærte vi at vi skulle være udstyret med en stor portion tålmodighed og masser af rummelighed og tolerance, men at det også er vigtigt at sætte grænser på en bestemt og kærlig måde. Vi oplevede at børnene godt kunne være fokuseret og koncentreret i en lille times tid når det var interessant nok for dem. Når interessen faldt fandt vi på noget andet og gerne lidt ud af huset for at få lidt frisk luft til hjernen og få rørt sig fysisk. Derefter kunne vi gå ind og fortsætte.
Det er muligt at opleve vor Collage ”De 4 årstider” indtil den 1. november i Venligboernes hus. Derefter vil vi hænge det op i WH. De frivillige i Cafeen har tilbudt at være med til at gøre ferniseringen til en lille event.
Undervejs fik vi besøg af 4 studerende fra pædagogstudiet som over 2 mandage skulle følge os og lave et oplæg til seminardagen. Deres emne kalder de ”kulturmøder og interkulturalitet”.
De bedste hilsener fra
Ingemarie
Save
Save
Save
Save
Save